tirsdag den 28. april 2015

Flere forårsbøger


Der er lige kommet feriepenge, og det skal selvfølgelig fejres! Med bøger! Egentlig skulle jeg bare have en bog om tomater. Jeg har lånt min underbos bog om tomater, og den er egentlig ret så fin, når man som jeg i år dyrker tomater helt fra bunden. Derfor besluttede jeg mig for selv at skaffe et eksemplar, så jeg drønede omkring Politikens Boghal efter arbejde.

Det var egentlig ikke fordi, der skulle shoppes amok i bøger. For jeg skal nemlig til Paris om et par uger. Og så var det, at jeg kom i tanke om, at jeg da lige skulle have Politikens Kort og godt om Paris. De små bøger er ret uundværlige, når man rejser til nye storbyer, for der er altid gode små kort, og de er lette at have i tasken – og så behøver man heller ikke at ligne et let lommetyveoffer med et kæmpe kort, når man står der og skal finde vej. Så den skulle jeg da også lige have. Og så selvfølgelig bogen om tomaterne.

Men så stod jeg der ved hylden med alle havebøgerne, og så fandt jeg også lige en bog om krydderurter. Det er jo også noget af det, jeg dyrker på altanen. Det er en virkelig fin bog om alle mulige slags krydderurter. Og så er der tilmed opskrifter i – lige til at blive inspireret af. Den var jeg nødt til at have med hjem.



Jeg kunne sagtens have købt flere bøger. Der var utroligt mange faglitterære bøger, jeg havde lyst til at købe i dag. Men som sagt skal jeg til Paris om et par uger, og der skal jo også være plads til lidt shopping.

MEN hvis jeg var ligeglad med den slags, så havde jeg også købt bogen Tarme med charme af Giulia Enders. Ja, den handler om menneskets organ tarmen, og ja, det er måske lidt stenet at købe sådan en bog. Ikke desto mindre er den ifølge saxo.dk vældig populær, og jeg forstår godt hvorfor. Jeg bladrede den lidt igennem, og den ser faktisk ret interessant ud – især når man som mig en gang i mellem kan have lidt ondt i maven.

Og så ville jeg også have købt Guld og bedrag – de risikerede alt for at snyde nazisterne af Henrik Denta. Bogen handler om, hvordan man besluttede sig for at flytte alt Danmarks guld til udlandet lige inden 2. verdenskrig, fordi man frygtede, at nazisterne ville stjæle det, hvis de besatte Danmark. For nogle uger siden læste jeg en artikel om det, og jeg var totalt revet med af den top hemmelige mission. Jeg måtte i hvert fald med jævne mellemrum læse højt for min kæreste af ren og skær fascination.

Men de to bøger må altså vente til en anden god gang. I stedet blev det forårsbøgerne om planter og storbyrejsen. Mere når jeg nok alligevel ikke at læse lige foreløbig.

--- 
Kort og godt om Paris (2015), Politikens Forlag
Lene Tvedegaard: Den nye røde om tomater (2015), 173 sider, Koustrup & Co.
Lene Tvedegaard: Krydderurter – bogen for urteelskere (2013), 364 sider, Koustrup & Co

Ingen kommentarer:

Send en kommentar