søndag den 26. juli 2015

Ferielæsning: Berlinerpoplerne – endnu en trilogi


Selv om ferien for mange går på hæld i disse dage, skal det ikke afholde mig fra at blive ved med at anbefale god ferielitteratur. Jeg har nemlig selv ferie en uge endnu – og der skal jo også være lidt til dem, der holder ferie i august.

Endnu en gang vil jeg anbefale en trilogi – dog i en helt anden boldgade end 1Q84, som jeg anbefalede forleden. Denne gang gælder det nemlig Berlinerpoplerne, Eremitkrebsene og Ligge i grønne enge skrevet af norske Anne B. Ragde.



Bøgerne følger fire familiemedlemmer: De tre brødre; bonden Tor, bedemanden Margido; bøssen Erlend og så Tors datter Torunn, der er veterinærassistent og ved alt om hunde.

Historien starter, da de tre brødres gamle matriark af en mor får et slagstilfælde. Hun bor på gården udenfor Trondheim sammen med sin kuede mand og sønnen Tor, der passer grisene. De to andre brødre ankommer, ligesom barnebarnet Torunn også kommer til Trondheim. Historien tager nu sin drejning omkring gården, og hvad der skal ske med den. Tor brækker benet, så Torunn træder til og slider i det på gården. Samtidig har de to øvrige brødre, Erlend og Margido hver deres planer om, hvad der skal ske med gården. Og så er der også gamle familiehemmeligheder, som skal frem i lyset.

Jeg kan godt lide bøgerne, fordi de er så nærværende fortalt, og fordi karaktererne virkelig får lov til at folde sig ud og udvikle sig. Og jeg slugte dem ret hurtigt, fordi jeg bare måtte vide, hvordan det gik vores hovedpersoner – især Torunn, som var hende, jeg "holdt med".

Jeg er ikke den eneste, der godt kan lide bøgerne. Fx kunne min far, der ellers først i sine senere år er begyndt at læse mange bøger, rigtig godt lide dem. Og da vi er temmelig forskellige målgrupper, tænker jeg, at det er bøger, der appellerer ret bredt. En anden fordel er også, at de fås i billigbogsformatet, hvilket gør dem, ja, billige. Men hvilket også betyder, at de ikke fylder meget i kufferten.

Så hvis du kan lide en rigtig god historie, der er let og ligetil at læse – og du er kørt træt i krimier – så læs Anne B. Ragdes trilogi her. Der er god sommerlitteratur om menneskeskæbner, som man både holder af, men også hader lidt.
-
Anne B. Ragde: Berlinerpoplerne (2009), Rosinante, 299 sider
Anne B. Ragde: Eremitkrebsene (2009), Rosinante, 302 sider
Anne B. Ragde: Ligge i grønne enge (2009), Rosinante, 279 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar