tirsdag den 5. maj 2015

H.C. Andersen holder stadig


I overmorgen er det præcis tre måneder siden, jeg havde den dejlige oplevelse at blive faster for første gang. Barnet er nok den sødeste baby i Danmark, det er klart.

For præcis en måned siden blev barnet så døbt – Mikkel blev hans navn – og jeg sagde det til præsten, for jeg havde den store ære at være gudmor og fadder for lille Mikkel.

Et dåbsbarn skal selvfølgelig have en gave. Og jeg kan faktisk ikke komme i tanke om noget bedre end at udstyre ham med en gave for livet – nemlig eventyrene fra en vis herre, der blev født præcis 210 år og tre dage før Mikkels dåb: H.C. Andersen



Da barnets far (min storebror) og jeg var børn, læste vores mor masser af H.C. Andersen-eventyr højt for os. Det var altid min brors bog, vi læste i. Han fik nemlig en bog med H.C. Andersens eventyr i dåbsgave, hvilket jeg ikke gjorde, og jeg var hele min barndom ret misundelig på, at han havde den bog. Derfor anskaffede jeg den til mig selv som voksen, for en ordentlig bogreol skal altså have Danmarks nationalforfatter nummer 1 på hylden.

Jeg elskede eventyrene, da jeg var barn – og gør det såmænd stadig. Det er også derfor, jeg til alle de børn, jeg har været til barnedåb hos, har givet netop den eventyrbog. Jeg er så gammeldags, at jeg har nogle helt faste holdninger til, hvilken litteratur der bør indgå i en ordentlig barndom, og det er helt klart eventyrene af H.C. Andersen. Og fordi jeg hele min barndom var ærgerlig over, at jeg ikke også havde en bog, så kommer små søskende også til at få den, selv om jeg måske allerede har givet den til deres ældre søskende (så ved I det, venner, hvis I læser med – men det vidste I jo egentlig nok allerede).

Det fine ved eventyrene er, at de ikke er de klassiske forudsigelige eventyr med en prins, en prinsesse, tre et-eller-andet, de levede lykkeligt og alt det der. Jeg kan faktisk kun komme i tanke om Prinsessen på ærten og Klodshans, hvad den opskrift angår. Det er jo ikke engang alle eventyrene, der ender godt. Tag nu fx Den lille havfrue, som jo ender ulykkeligt. Hun får jo IKKE prinsen, men bliver til havskum på vandet - alt for kontroversielt for Disney! (Sidebemærkning: I gymnasiet læste vi Den lille havfrue, og nogle disney-fikserede piger i min klasse fik overbevist vores dansklærer om, at vi skulle se tegnefilmen. Hvorfor i alverden vi skulle spilde tid på det barnlige bras er mig stadig en gåde! Men jeg er så heller ikke den store Disney-fan…)

Det var dog en mindre poetisk historie, der fangede min brors og min opmærksomhed, da vi var små. Lille Claus og Store Claus var den historie, min mor igen og igen skulle læse for os. Hun har senere sagt, at hun altid undrede sig over, at vi var så vilde med den, for den er faktisk ret morbid. Og det har hun egentlig helt ret i. For Lille Claus (som man jo holder med, forstås), formår at tjene penge på sine døde heste og sin gamle bedstemor. Han snyder, så det driver! Og han ender med at slå Store Claus ihjel! Det er ikke særligt børnevenligt! Jeg ved ikke, hvorfor vi var så vilde med den historie – måske fordi lille Claus ikke havde så meget ud over sin snilde og sit gode humør, trods sin position som underdog i forhold til Store Claus. Og så narrer den kloge som bekendt den mindre kloge…

Fyrtøjet var også en af de historier, vi ofte fik læst højt, det samme var Den lille havfrue, Den grimme ælling, Prinsessen på ærten, Kejserens nye klæder og mange andre.

Det siges, at når børn får læst højt som små, får de et meget større ordforråd. Det tror jeg er rigtigt. Min mor har altid sagt, at netop H.C. Andersens eventyr er gode til at udvide børns ordforråd. Hvor i alverden støder man ellers på ord som tornyster og galocher? Jeg kommer i hvert fald til at læse masser af eventyr højt, hvis jeg en dag får børn. Og jeg håber inderligt, at forældrene til de børn, der har fået bogen i dåbsgave, gør det samme.

--- 
H.C. Andersen: Samlede Eventyr og Historier, Høst & Søn, 1030 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar